Ako správne nastaviť reklamný rozpočet? - MI:SU Design

Ako správne nastaviť reklamný rozpočet?

Kategória
Business

Známy výrok Henryho Forda: „Keby som mal vo vrecku posledný dolár, minul by som ho na reklamu.“ je znamenitý príklad toho, ako je reklama v biznise dôležitá. Ako však nastaviť rozpočet správne, aby ste využili každé euro čo najefektívnejšie? Prečítajte si náš článok a míňajte rozumne.

Ako na väčšinu otázok, ani na túto otázku nie je jednoznačná odpoveď. Existuje však všeobecné odporúčanie, že rozpočet by mal tvoriť 7 - 8 % celkových tržieb. Čiže, ak máme firmu, ktorá má obrat 500 000 €, jej rozpočet na reklamu by mal byť 35 000 až 40 000 €. Mesačne teda 2 916 až 3 333 €. Vybavené. Môžete prestať čítať a ísť si dať kávu. Alebo sa chcete zamyslieť trochu hlbšie?

Je to jedno, v akom segmente je moja firma? Platí všeobecné pravidlo pre novú, ale aj etablovanú spoločnosť? Je potrebné si každý mesiac vyčleniť rovnaký rozpočet alebo je lepšie s rozpočtom pracovať dynamicky?

Tak predsa len kávu nechajme na neskôr a poďme sa na to pozrieť hlbšie.

Ako nastaviť reklamný rozpočet pre kamennú predajňu vs. eshop?

blog-img

Zásadný rozdiel vzniká pri kamenných predajniach a internetových obchodoch. Keďže internetový obchod pôsobí na väčšom trhu, potrebuje aj väčší rozpočet. Kamenná predajňa častokrát získa impulzívny nákup, pričom pri internetovom obchode je to náročné a nákup je výsledkom SEO a reklamy. Už len tieto dva rozdiely nám menia všeobecné odporúčania.

Pri kamenných obchodoch, ak sa nejedná o nový obchod, môže stačiť rozpočet 2 - 5 %. Meranie efektívnosti rozpočtu je náročnejšie, a preto nám ako pomôcka môže slúžiť obrat - v prípade dynamického rozpočtu. Do hry však vstupuje aj sezónnosť.  V tom prípade si pomôžeme správnymi otázkami smerovanými na zákazníkov, ktorými zistíme, ako sa o nás dozvedeli.

V prípade eshopu je to úplne iný vesmír. Obrat je do veľkej miery závislý od nákladov na reklamu. Veľká výhoda je však analytika a vyhodnocovanie efektívnosti nákladov. Ak sa nejedná o nový eshop, tak v prvých 3 mesiacoch odporúčame vyšší rozpočet, a následne optimalizovanie nákladov a sledovanie PNO.

PNO - Pomer nákladov na obrat = Náklady na reklamu/Obrat x 100. Náklady 1000 €/ Obrat 9500 € x 100 = 10,53 % PNO.

So zvyšujúcou sa konkurenciou, rastie eshop aj PNO. Interne berieme PNO pod 10 % ako dobrý výsledok, 15 % zlatý stred a +20 % ako slabší výsledok. Úspešnosť PNO treba však vnímať zo širšieho kontextu. Čím vyššia marža, tým môže byť PNO vyššie.

Rozpočet na reklamu v prípade eshopov odporúčame 10 - 25 % z obratu. Teda rozpočet na reklamu pre eshop s obratom 500 000 € by mal byť 50 000 € - 125 000 €. Mesačne je to teda 4 166 € až 10 416 €.

 

Koľko míňate na reklamu dnes?

Viete, koľko ste zaplatili za reklamu minulý rok? Ak nie, tak hor sa do počítania. Skontrolujte si všetky výdavky a pozrite sa, aké % z vašich tržieb tvorili náklady na reklamu. Sú to 3 %? Je to 10 %? To nám poslúži ako dobrý odrazový mostík pre ďalšie obdobie. Ak máme firmu s obratom 500 000 € a jej rozpočet na reklamu bol za prechádzajúci rok 10 800 €, tvorí teda 2,16 % celkových tržieb. Čo tak navýšiť tento rozpočet na 4 %?

Vypočítajme si teda PNO: 10 800 € / 500 000 € x 100 = 2,16 %. Ak sa nám podarí udržať PNO a zvýšime rozpočet na 4 %, teda 20 000 €, mali by sme navýšiť obrat na 925 925 €. Matematika je skvelá exaktná veda. Kto by pri takýchto číslach nedal 4 % z rozpočtu do reklamy, však?

blog-img
blog-img

Do hry síce vstupuje veľa premenných, no sledovanie týchto čísel v kratších úsekoch (mesiac, kvartál) nám môže pomôcť určiť trendy a lepšie pracovať s rozpočtom.

Pracujte so svojim rozpočtom

 

Dynamická práca s rozpočtom?

Veľa klientov k nám príde s požiadavkou na krátkodobú kampaň. Z pohľadu reklamy nie je tento prístup najlepší. Už staré známe príslovie hovorí: zíde z očí, zíde z mysle. To iste platí aj pre reklamu. Ak budete robiť reklamu len v máji a septembri, tak počas ostatných mesiacov vás vaši zákazníci neuvidia a nebudú na vás myslieť, a teda ani objednávať. Prevalcuje vás konkurencia, ktorá bude aktívna.

Ako teda pracovať dynamicky? Môžete opäť použiť matematiku - ak chceme investovať 4 % a v januári sme mali tržby 50 000 € ,vyčleníme na mesiac február 2 000 €. Ďalší matematický prepočet môže vychádzať z minulého roku. Ak ste mali obrat 500 000 € a v januári bol obrat 50 000 €, tvorí to 10 % z celkového obratu. Teda pri plánovanom obrate v tomto roku 925 925 € by mal byť obrat v januári 92 500 € a rozpočet na reklamu 3 700 €. Takto spracovaný rozpočet bude zohľadňovať vašu výkonnosť za predchádzajúce obdobie.

 

blog-img

 

Určte si vrcholy

Ďalšou z možností je určiť si vrcholy. Odporúčame 2 až 3 vrcholy podľa sezónnosti. Ak máte silné mesiace marec - apríl a september - október, začnite navyšovať rozpočet približne 2 týždne až 1 mesiac pred daným obdobím, aby ste stihli zachytiť ľudí, ktorí zvažujú vaše produkty alebo služby, a predbehnete tak konkurenciu. V ostatné mesiace musíte však ostať na očiach, a teda rozpočet na reklamu nezastavujte, iba ho upravte.

Ak už máte svoj rozpočet naplánovaný, príďte k nám a dáme si spolu kávu. Spolu zhodnotíme vaše výpočty a porovnáme to s praxou. Zvolíme spolu správnu stratégiu, nastavíme ciele, vyberieme vhodné reklamné kanály a budeme vyhodnocovať a optimalizovať, aby každé vaše euro bolo efektívne využité.

Napísal Miroslav Suchár CEO

Miro sa pohybuje v oblasti reklamy, tvorby webov a marketingu už viac ako 18 rokov. Začal ako dizajnér a tvorca webov. Z neustálym sa zvyšujúcim počtom projektov rozširoval MISUper tím a tiež ponuku produktov a služieb. Popri práci sa venuje rodine a svojim trom dcéram. Navyše aktívne športuje a preteká. Dôležitá je preňho efektivita - tak stíha skĺbiť všetky svoje aktivity.